mandag 7. august 2017

1. Hva var det siste du skriblet ned på et papir?
Jeg så meg nødt til å skrible ned ordet ”kakofoni” på en kvittering på jobben her en dag da en (tilsynelatende) åtte år gammel gutt trykka på en lekebil og det resluterte i en forferdelig ulelyd som igjen fikk guttungen til å snu seg mot sin far og si ”Det var noe kakofonisk det der da pappa” og jeg lo litt og sa ”hehe, pleide dikte opp ord jeg også før” og guttungen ser dumt på meg, graver litt i høyre lomme og drar frem en iphone han bruker til å slå opp ordet kakofoni i ordboka. Han viser meg telefonen der det står at kakofoni er synonymt med disharmoni og sier ”Du burde lese mer”. Tidenes kid.

 2. Hva har du alltid i vesken?
Nøkler, gjerne ei bok, almanakken min, mye rot ofte kviteringer og tobakksrusk og øredobber som har nikkel i seg. Lommebok. Headset. Sånne ting.

3. Hva bestiller du på kafé?
Jeg er skikkelig kjedelig på kafé, drikker som regel bare svart kaffe eller vann. Spiser noe med pesto. Noen ganger drikker jeg appelsinjuice.

4. Hvilke nettsider besøker du daglig?
Sjekker nyheter på bbc og nrk, leser BT og Aftenposten, besøker min egen blogg ganske ofte og noen ganger andre sin, facebook såklart, youtube, de vanlige greiene.

5. Hvem ringer du til når du er sint/lei deg?
Jeg ringen sjeldent folk men mamma kanskje.

6. Hvilken farge er det på tannbørsten din? 
Jeg pusser med bambus! Det er bare tull at det føles ekkelt, det føles ganske digg å pusse med noe som ikke er plast.

7. Kan du bytte olje på bilen? 
Jeg har ennå aldri måtta gjøre det men tror det skulle gått fint.

8. Hva har du hatt av kjæledyr? 
Jeg hadde en svær islandshest i mange år. Hestejentene i klassen trodde jeg løy om rasen og at jeg ikke kunne noe om hest, siden hesten ikke så ut som en ponni med bukkeskjegg, men det var en islandshest, helt rein, stor og fin. Hrima hette hesten, og hun likte aller best å bli ridd barbak og kunne sentre ball og være verdens beste venn.

9. Har du noen piercinger?
Har en i øret som jeg har glemt at jeg har.

10. Norge på sitt beste?
Det er den ene uka på Voss hvert eneste år det. Men det har kanskje ikke noe med at det er Norge å gjøre, men folka der. Så kanskje Norge på sitt beste egentlig er helt noe annet, Lofoten eller noe, ikke veit jeg.

11. Hva gjør deg lei deg? 
Når jeg skjønner at jeg glefser til menneska jeg er aller mest glad i helt uten grunn bare fordi jeg kan være så sykt teit. Da gråter jeg ofte litt på badet. Eller når noen som har tatt bolig i hjertet mitt ønsker å forlate det. Døden. Sånne vanlige ting.

12. Hva gjør deg glad? 
Mennesker jeg bryr meg om som har det bra, gjerne sammen med meg. Mat. Øl. Musikk. Barn.

13. Hva er drømmejobben din? 
Det kuleste av alt er at drømmejobben min akkurat nå er nøyaktig det jeg har valgt å dedikere livet mitt til, jeg vil være barnehagelærer.

14. Abonnerer du på et ukeblad? 
Det har jeg ikke gjort siden jeg leste Julia som tolvåring.

15. Hva var det siste du kjøpte? 
Daim-iskake, tre Kicks og en jordbærmelk. Hehe.

16. Liker du kinesisk mat? 
Kobe borti gaten har det beste av Kina rett der (det betyr ja).

 17. Når var du i kirken sist? I bryllupet til Merethe og Åsmund og herlighet det er det vakreste jeg har vært med på.

18. Hvem var den siste som gjorde noe ekstra spesielt for deg?
Det kan være mange blir skuffa nå for det er mange som har gjort så mye fint for meg, men det som sitter sterkest og sansynligvis vil gjøre det i mange år til var Kine den dagen jeg ringte med hjertet hengende langt uttafor kroppen og hun bare kom hele den lange veien, etter så langt tid uten kontakt. Kine er en helt uten like.

19. Har du noensinne vært i en ambulanse?
To ganger med blålys hele veien fra sentrum til Haukeland.

20. Kan du rulle med tungen? 
Tror det er det jeg gjør nå.

21. Hvor lang tid bruker du om morgenen?
Det hender at jeg ikke rekker tisse engang før jeg må ut døra. Andre ganger kan jeg pusse tenna i tjue min.

22. Banner du ofte?
Det gjør jeg kanskje. Burde slutte med det. Det høres egentlig veldig dust ut.

23. Hva er det lengste du har campet i et telt? 
Ni eller ti dager troooor jeg. Ca det. Ikke noe fancy fjellgreier dessverre, men jeg er en reser på å være på festival.

24. Hvor mange søsken har du? 
Vi er bare to jeg om min eldre søster.

25. Hva slags utdannelse har du? Jeg er jo ikke ferdig, men går nå barnehagelærer med vekt på kunst, kultur og kreativitet - da kan jeg bli pedagogisk leder i kule barnehager. Tidligere har jeg studert media og kommunikasjon, forfatterlinje på fhs, pølseflipping på 7-11, livets harde skole, he he.

26. Hvor mange steder har du bodd? 
En, to, tre, fire, fem steder har jeg bodd. Tre av de i denne byen.

27. Hvilken kroppsdel er du mest fornøyd med? 
I alle dager for et spørsmål. Har lyst å svare noe upassende og i det tanken slår meg skjønner jeg jo at det egentlig er sant, mye glede å hente der.

28. Hvilken kroppsdel er du minst fornøyd med? 
HERREGUD hvorfor spør man om slikt? Men jeg har kronisk betennelse i hofta og halter rundt som en dronning så kanskje hofta mi, den høyre hofta mi.

29. Er det viktig å feire bursdager? 
JA! Jeg elsker bursdager!! Det har ikke noe å si hvem sin det er, jeg elsker å arrangere bursdager det er det gøyeste jeg veit!

30. Har du tatt vare på klesplagg fra da du var liten?
Vi har litt horder-tendenser i familien, kommer ikke til å trenge bruke penger på klær til noen av mine fjorten fremtidige barn. Det var tull. Altså, jeg skal bare ha syv barn. Tulla igjen.

31. Nevn én ting som er irriterende med å blogge? 
At alle tror jeg deler alt her inne og ikke skjønner at noen dikt bare er dikt.

32. Hvor mange glass vann drikker du hver dag? 
Det hadde nok endra livet ditt å vite det ja!

33. Når legger du deg om kvelden?
Altfor seint. Burde sove nå, klokka er 23.57, men det er liksom nå fingrene skriver mest.

34. Favorittfag på skolen?
Nå er det drama, før da jeg var bare barnet digga jeg historie og norsk og rle og sånt.

35. Potetgull eller smågodt? 
Jatakk begge deler tjukka.

36. Siste filmen du så? 
Jeg er litt usikker men den siste som satte spor var en jeg mener heter ”Little Boxes” men jeg er ikke sikker. Fin film var det uansett.

37. Det mest romantiske du har gjort? Sytten år gamle jeg har fortsatt seira i livet hva angår romantikken. Jeg trenger ikke gå i detaljer men det inneholdt løping og regn og en gutt med kjevebein å dø for.

38. .Den perfekte vertinnegaven er? 
Vin. Alltid vin. Eller pizza.

39. Hvor gammel er pappaen din?
Neste år blir han seksti!

40. Har du vært i avisen?
Ja. Haha. Google ”Ida Marie Midttun frierbrev” du.

41. Et sitat du liker?
”Those who believe in telekinetics raise my hand” – Kurt Vonnegut

42. Hvilken farge liker du best på neglene? 
 Syns egentlig negler er fine som de er, men liker godt rødt også.

43. Hvem er forbildet ditt?
 Patti Smith, søstra mi, egentlig er jeg heldig og har mange bra folk å se opp til.

44. Er du forfengelig? 
Tror ytterst få vil definere meg som nettopp det, men jeg er det litt noen ganger i all hemmelighet.

45. Finnes det noe du virkelig har lyst til å gjøre, men ikke har hatt mulighet, tid eller råd til? 
 Ja, men det gidder jeg ikke dvele ved, får jeg engang muligheten er det kjempekult, om ikke er det ikke krise, jeg har det fint slik jeg har det.

 46. Har du vært gift eller forlovet? 
 Nei takk gud for det.

47. Hva kjøper du helst: klær, vesker eller sko? 
Vesker. Har sykt mye Loui Vota...lol vet ikke hvordan det skrives. Jeg liker å ha på klær da. Liker å gå uten også men kult å ha på bukse ute i gata. Nå må jeg legge meg snart.

48. Føler deg ung eller gammel for alderen?  Begge deler jeg er tusen år og fjorten samtidig.

49. Hvilke uvaner har du?
 De klassiske destruktive pengeslukerne vi alle sliter med.

50. Hva skal du gjøre når du er ferdig med å svare på alle spørsmålene? 
Dele dette innlegget på facebook og bli flau fem minutter etterpå. Sove litt kanskje men mest sansynlig ikke.