torsdag 7. desember 2017

Plutselig ringer du, midt på formiddagen ringer du og når jeg legger telefonen mot øret hører jeg at du har tenkt på å ringe meg lenge. Du sier jeg har glemt noe. Jeg spør hva jeg har glemt og du ler, har du hatt bursdag spør jeg og du svarer at ja, du har hatt fem bursdager og det har du jo, fem bursdager uten meg. Hva er det jeg har glemt spør jeg igjen og du rensker halsen og sier at jeg har glemt at ingen elsker mer enn jeg gjør, ingen mer i blinde, ingen så hemningsløst nesten roper du. Jeg ser deg for meg høy som et hus, flyvende over byen som deles av elven, helt uten bakkekontakt, hvorfor gjør du dette spør jeg, fordi du er redd jeg skal forsvinne, du sier du er redd jeg skal forsvinne. Jeg har vært borte i fem år sier jeg og nei sier du, du har ikke det, men nå kjenner jeg det, at du elsker ikke mer, hvorfor elsker du ikke mer? Så våkner jeg og veit du har rett. De døde har som regel rett.