onsdag 29. august 2018

Nothing's ever easy
But baby you can trust me
Send for the saint and
Send for the doctor
And save yourself
Save yourself




 Å stole på noen, ha tillit til, tro på. Jeg vet ikke hva det handler om lengre. Det handler ikke om å være glad i, om å elske, om å være nær. Ikke for meg. De to perspektivene på en relasjon, det som handler om tillit og det som handler om kjærlighet, de er ikke forenelige, det ene fører ikke til det andre, gjør ikke hverandre fullkomne. Det har jeg lært nå. Jeg prøver å rekne ut i hodet mitt nøyaktig hvor denne bristen har kommet, men jeg finner ikke frem. Psykologen har til og med nevnt barndom, kanskje har jeg lagt min tillit til mennesker jeg er glad i, men ikke burde ha tillit til, så lenge at jeg ikke kjenner til noe annet? Nei. Det er ikke der. I barndomen la jeg bare tilliten min i hendene på mennesker som tok vare på den. Jeg var flink å luke ut hvem jeg ikke kunne stole på, gav ikke de menneskene min kjærlighet i det heletatt. Det hele begynte nok den høsten da jeg fallt så dypt inn i et menneske, som seinere skulle gjøre meg så vondt at fremdeles, selv om årene de går, så funker liksom ikke hodet helt lengre, for ikke å snakke om hjertet mitt. Når man underordner seg et annet menneske lenge nok begynner det nesten å bli komfortabelt, det er veldig enkelt å ta imot alt det man får av bekreftelse og kjærlighet i ettertid, man sluker det rått, fråtser i det, gi meg mer, mer mer, ikke slutt, gi meg mer - og i øyeblikk glemmer man helt alt det vonde, det destruktive og ødeleggende, og man håper ikke bare, men tror på at nå skal alt bli bra. Og så gir man alt av tillit, til dem man får bekreftelse og kjærlighet fra, og stoler på at tilliten blir ivaretatt. Vi tror på det fordi det er slik det hele alltid blir fremstilt, at kjærlighet og ærlighet; tillit og å elske; det er likesom synonymer, forenelig med hverandre. Så feil kan man altså ta. For selv om tilliten brytes kan man fremdeles være glad i et menneske, og selv om man er glad i et menneske betyr ikke det at man faktisk kan stole på vedkommende. Det er forvirrende og vanskelig og gjør gruelig vondt, men jeg har lært det nå - tillit og kjærlighet er ikke en pakke-deal.